Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn stoppen met de naam crompouce, bevestigen woordvoerders van beide ketens na berichtgeving van De Telegraaf.

Het populaire product, een croissant gecombineerd met een tompouce, blijft wel in de schappen liggen van de supers, maar krijgt een andere naam. Bij Jumbo heet het product vanaf zondag tompouce croissant en Albert Heijn noemt het nu AH Tompouce Croissant.

Aanleiding om de naam van het product te veranderen is een mogelijke rechtszaak voor bedrijven die het product met de naam crompouce verkopen. Ulrika Menig, eigenaar van Bammetje Bakery, zei eerder de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht.

Woensdag meldde ze dat ze een advocaat heeft ingeschakeld. Het product en de merknaam van de crompouce mogen nu niet meer zonder toestemming worden gebruikt. Volgens Menig zal “zeer zeker opgetreden worden” tegen inbreuk.

Aanpassing naam 'crompouce' na dreiging met rechtszaak

De woordvoerder van Jumbo bevestigt dat dit de reden is dat de naam van het product wordt aangepast. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat de supermarktketen "geheel vrijwillig" de naam van het product heeft veranderd.

De crompouce is dit jaar heel populair geworden, vooral omdat het product veel voorbijkwam op sociale media. Albert Heijn, Jumbo en bakkers in heel Nederland gingen het product daarom ook verkopen.

Menig liet in 2020 de merknaam en het product registreren. Bakkers mogen volgens haar het product voortaan alleen in licentie verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. Sommige bakkers die crompoucen verkopen, zijn inmiddels licentiehouder geworden.

Donderdag zeiden juridische experts dat een zaak over de naam crompouce waarschijnlijk weinig kans maakt. Zo zei Gregor Vos van Brinkhof Advocaten dat het woord vooral een beschrijving is van het product, namelijk een tompouce en een croissant. "In de perceptie van de consument gaat het niet om een merk. Een merknaam moet onderscheidend zijn en daar is in dit geval geen sprake van. Bovendien wordt de naam inmiddels ook al door iedereen beschrijvend gebruikt."

LEES OOK: Een Apple Watch voor $35? Hoe misleidende video’s van influencers op TikTok het platform in de knel kunnen brengen